Celem reportażu jest przybliżenie realiów kształtowania się artystycznego wyrazu reformacji. W oparciu o otwieraną w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w przededniu 500. rocznicy ogłoszenia 95 tez reformacyjnych przez Marcina Lutra wystawę „Moda na Cranacha”, autorzy programu przyglądają się funkcjonowaniu stylistycznego i ikonograficznego dziedzictwa Lukasa Cranacha w sztuce Wrocławia i Śląska. To właśnie Cranach Starszy, przyjaciel Lutra, pioniersko wdrażał w świat wizualnego obrazowania wytyczne zreformowanego chrześcijaństwa. Od niego, z pierwszej ręki, poznajemy idee wyznania. Autorzy programu, idąc za intencją autorów wystawy, przedstawiają wpływy sztuki Cranacha, jego warsztatu i wynikające z nich konteksty, kładąc nacisk na rolę sztychów i szkiców jako najpowszechniejszych, często jedynych źródeł wiedzy artystycznej w renesansowej Europie. Wreszcie próbują zdefiniować, na czym polegał styl Cranacha, jaki repertuar tematyczny charakteryzował formującą się sztukę reformacji, jakie kanony i typy ikonograficzne charakteryzują sztukę z cranachowskiego kręgu.